Μία από τις βασικές υπηρεσίες μου, ως συμβούλου επιχειρήσεων, ήταν το business check up.
“Είναι μία εφ’ όλης τής ύλης εξέταση τής επιχείρησης, αντίστοιχη τού ιατρικού check up που κάνουν οι άνθρωποι, και μπορεί κι αυτή να έχει παραλλαγές, ως προς το εύρος και το βάθος της εξέτασης”
Σε γενικές γραμμές το business check up εστιάζει σε οργανωτικά και διοικητικά θέματα και λιγότερο ή καθόλου σε θέματα που θα απασχολούσαν ένα due diligence review, το οποίο μπορεί να ερευνήσει και την θέση της εταιρείας στην αγορά, τις νομικές εκκρεμότητες, τις διεκδικήσεις τού προσωπικού και διάφορα τέτοια. Άλλωστε, από την φύση της αυτή η υπηρεσία απευθύνεται στην διεύθυνση τής ίδιας της επιχείρησης και δεν κάνει την εξέταση για λογαριασμό τρίτων.
Μας ενδιαφέρουν θέματα, όπως είναι το σύστημα budgeting & reporting και γενικά ο τρόπος διοίκησης της επιχείρησης, η κοστολόγηση (προϋπολογιστική και απολογιστική), οι διαδικασίες προσφορών, η παρακολούθηση της παραγωγής, η ανάπτυξη τού ERP και άλλων περιφερειακών εφαρμογών, το οργανόγραμμα και τα job descriptions, η πολιτική αμοιβών και μπόνους, η παρακολούθηση τής παραγωγικότητας ανθρώπων και συστημάτων, η λειτουργία του λογιστηρίου, οι διαδικασίες που σχετίζονται με την αποθήκη, το marketing, τις αγορές, τις πωλήσεις, το after sales και άλλα τέτοια. Και, βέβαια, πάντα έχει ενδιαφέρον η εξέταση τής γενικότερης οικονομικής κατάστασης της επιχείρησης, το ύψος και είδος των δανείων της, η εξάρτηση από επιδοτούμενα προγράμματα, κλπ.
“Με δύο λόγια το business check up είναι μία ολική και ανεξάρτητη εξέταση από ένα έμπειρο και καθαρό μάτι σε συνθήκες εμπιστευτικότητας. Το αποτέλεσμα είναι ο εντοπισμός σημείων για βελτίωση. Ακολουθεί συζήτηση για τις απαιτούμενες διορθωτικές κινήσεις και την προτεραιοποίησή τους”
Έτσι, συνήθως το business check up γίνεται η αφετηρία για μία γενικότερη αναδιοργάνωση, που μπορεί να αφορά διαδικασίες, μηχανογράφηση και ανθρώπους, αλλά μπορεί να αφορά μέχρι και την ανάπτυξη ή κατάργηση ολόκληρων business lines.
Και, βέβαια, κατά την διάρκεια αυτής τής αναδιοργάνωσης, κατά κανόνα η διοικητική ομάδα της επιχείρησης εκπαιδεύεται σε μία νέα οπτική και αποκτά εργαλεία που την βοηθούν στην δουλειά της. Δεν είναι λίγες οι φορές που άκουσα «δίπλα σου έβγαλα ΜΒΑ» , κι αυτό είναι σημαντικό όταν το ακούς από ανθρώπους που διοικούσαν επιχειρήσεις χωρίς καν να ξέρουν τι δείχνει ένας ισολογισμός. Δεν μιλάμε, λοιπόν, για «κουλτούρα», αλλά για ένα δυνατό εργαλείο ανάπτυξης της επιχείρησης.
Θα ήθελα πολύ την γνώμη σας γι’ αυτήν την σχετικά άγνωστη και μάλλον πρωτοποριακή υπηρεσία. Όσοι την επιλέξετε, πάντως, προσέξτε να διαλέξετε all round σύμβουλο, κι όχι κάποιον που ξέρει μόνο από πωλήσεις ή από λογιστικά ή μηχανογράφηση. Η εμπειρία τού συμβούλου πρέπει να έχει το εύρος της εξέτασης.
Του Κώστα Σίδερη