Το μέλλον στο retail, όπως το διαπιστώνουμε, αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς. Ο συνδυασμός εργαλείων ΑΙ μαζί με την προσωποποιημένη εξυπηρέτηση είναι το κλειδί και έρχεται πολύ πιο γρήγορα απ’ ότι πιστεύαμε.
Θα προσπαθήσω να το περιγράψω ως ένα σενάριο που δούμε σύντομα. Ο πωλητής θα μας υποδεχτεί με το όνομά μας, θα θυμάται τι είχαμε αγοράσει την προηγούμενη φορά και πριν καν προλάβουμε να ψάξουμε, θα μας προτείνει κομμάτια που ταιριάζουν στο στυλ μας.
Την ίδια στιγμή, στην οθόνη του tablet του, θα εμφανιστούν προτάσεις βασισμένες στο ιστορικό αγορών μας, φτιαγμένες από ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης. Ο στόχος θα είναι να μην αγοράζουμε απλά ρούχα, αλλά να ζούμε μια εμπειρία που δύσκολα θα ξεχνιέται.
“Αυτό θα είναι γενικά το retail του αύριο καθώς δεν θα είναι μια απλή συναλλαγή αλλά εμπειρία, καθώς η τεχνολογία θα συναντά την ανθρώπινη επαφή”
Πρόκειται για την νέα τάση που λέει ότι το high-tech θα ενισχύει το high-touch και πιστεύω ότι εκεί θα κρύβεται το νέο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Το πλεονέκτημα θα είναι η προσωποποιημένη εξυπηρέτηση, η αίσθηση ότι ο πελάτης δεν είναι ένας αριθμός σε μια βάση δεδομένων, αλλά κάποιος που τον καταλαβαίνουν και τον σέβονται. Εδώ κατά την γνώμη μου είναι και το σημείο που αλλάζει ο ρόλος του πωλητή λιανικών πωλήσεων. Σταματάει ο άχαρος ρόλος του, να δείχνει μόνο τα προϊόντα. Πιστεύω ότι πλέον θα είναι fashion advisor. Θα χρησιμοποιεί εργαλεία που του δίνουν πρόσβαση σε δεδομένα και προτάσεις, ώστε να προσφέρει μια εμπειρία πιο έξυπνη, πιο στοχευμένη και πιο ανθρώπινη.
Ο ρόλος του αναβαθμίζεται σε πιο «χρήσιμο», γιατί γίνεται ο κρίκος που ενώνει την τεχνολογία με τη σχέση εμπιστοσύνης.
Όμως υπάρχει και μια ακόμη διάσταση.
Καλή η νέα στρατηγική ανάπτυξης, όμως πρέπει να είναι και βιώσιμη.
Πρέπει σίγουρα, κατά τον πελάτη πλέον, να αφήνει το σωστό αποτύπωμα στο περιβάλλον και την κοινωνία.
Οι καταναλωτές πιστεύουν ότι το αύριο τους ανηκει και θέλουν οι εταιρίες να το προστατεύουν.
Με βάση αυτό η γνώμη μου είναι ότι το μέλλον στο επιχειρείν αλλά στις λιανικές πωλήσεις θα ανήκει σε εκείνους που θα καταφέρουν να συνδυάσουν την καινοτομία με τη συνείδηση.
Να είμαστε σίγουροι ότι το μέλλον του retail γράφεται τώρα. Το ερώτημα που θέτω για προβληματισμό είναι αν τελικά θα είμαστε αυτοί που θα το οδηγήσουν ή αυτοί που το κοιτούν να περνάει δίπλα μας;
Παραδείγματα που μπορούμε να δούμε σήμερα είναι : στα ZARA το μεγάλο κατάστημα στο Λονδίνο και τα Nike live stores.
Αν κάποιος έχει συναντήσει και αλλού ας το αναφέρει στα σχόλια στο προφίλ μου στο LinkedIn