Τα τελευταία χρόνια είδαμε σημαντικές πιέσεις, καθώς το catering έμεινε πίσω και τα παραδοσιακά bar έχασαν κόσμο, τα μικρά μαγαζιά πίεσαν τα περιθώρια, οι ταβέρνες και τα μεζεδοπωλεία πάλεψαν με το κόστος των πρώτων υλών που ανέβηκε πιο γρήγορα από τις τιμές στο μενού.
“Ορισμένα concepts κούρασαν, ενώ άλλα σημεία έκλεισαν, καθώς φάνηκε ότι κάποια brands σταμάτησαν να έχουν «λόγο ύπαρξης»”
Την ίδια στιγμή οι άλλες κατηγορίες καταστημάτων παίρνουν φωτιά
Το take-away ανέβηκε. Το street food γέμισε ουρές και οι αλυσίδες coffee βρήκαν τον ρυθμό τους. Ενώ το delivery άλλαξε τελείως τη ροή της αγοράς.
Τα πιο πρόσφατα στοιχεία δείχνουν πίεση που σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το α’ τρίμηνο του 2025 ο τζίρος στην εστίαση υποχώρησε περίπου 7,6% σε σχέση με πέρσι. Στο β’ τρίμηνο η τάση συνέχισε: περίπου 2,6% κάτω, ενώ τα καταλύματα είχαν μικρή άνοδο.
Το καλοκαίρι του 2025, αρκετές επιχειρήσεις και ειδικά σε τουριστικές περιοχές μίλησαν για πτώση που άγγιξε ακόμη και 20%.
Ρεκόρ στις αφίξεις με χαμηλές καταναλώσεις.
“Οι τουρίστες ψωνίζουν από σουπερμάρκετ και τρώνε στο κατάλυμα, επιλέγουν πιο οικονομικές λύσεις”
Οι Έλληνες αλλάζουν συνήθειες με τον ίδιο τρόπο καθώς το value-for-money και το έτοιμο φαγητό μας «βολεύει».
Οι λόγοι είναι ξεκάθαροι, άσχετα που δεν θέλουμε να τους δούμε, καθώς τα αυξημένα κόστη πιέζουν με πρωταγωνιστές την πρώτη ύλη, την ενέργεια και τα λειτουργικά.
Το «έξω» γίνεται πιο ακριβό για τον μέσο καταναλωτή, οπότε η δαπάνη προσαρμόζεται και ο κόσμος στρέφεται στο σπίτι.
Το «hoμing» έχει δυναμική που πολλές φορές υποτιμάμε και μεταφράζεται σε μαγείρεμα με έξυπνα και εύκολα σκεύη οπως air fryer, έτοιμα γεύματα με ψώνια στο supermarket και στο convenience store και κάτι ακόμα που λειτουργεί σιωπηλά, αλλά με τεράστια επίδραση, η εργασία από το σπίτι, που παραμένει μετά την Covid εποχή.
“Λιγότερα μεσημεριανά έξω, λιγότερος παλμός στο weekday consumption και μικρότερη ροή στα μαγαζιά τις ώρες που παλιά έδιναν τζίρο”
Μέσα σε όλα αυτά, το σύνολο του Foodservice-HoReCa διαμορφώνεται στα 9,5 δισ., με μια αγορά που δεν πέφτει… αλλά μετασχηματίζεται. Το Bareca παραμένει στα 2,9 δις. και αλλάζει ρυθμό και το Catering κινείται γύρω στα 520 εκατ, με αργή προσπάθεια ανάκαμψης.
Όσοι βλέπουν έγκαιρα το τι συμβαίνει είναι αυτοί που προσαρμόζουν προϊόν, κόστος, εμπειρία και τιμολογιακή στρατηγική και μπαίνουν μπροστά. Οι υπόλοιποι απλώς παρακολουθούν.
Είμαι σίγουρος ότι η Ελλάδα συνεχίζει να έχει πολύ σημαντικές καταναλώσεις γύρω από το Horeca, το ερώτημα είναι ποιοι θα σταθούν πάνω στην αλλαγή και ποιοι θα χαθούν μέσα της.
Εσείς τι πιστεύετε; Γράψτε μου την γνώμη σας στο άρθρο στο LinkedIn

