Αν και το ημερολόγιο δείχνει ακόμη φθινόπωρο και τα Χριστούγεννα απέχουν εβδομάδες, σχεδόν όλα τα Σουπερμάρκετ, αλλά και αρκετά καταστήματα τροφίμων μπήκαν νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά στο κλίμα των Χριστουγέννων.

“Οι βιτρίνες έχουν ήδη γεμίσει με στολίδια, φωτάκια και γιορτινά προϊόντα που θυμίζουν Χριστούγεννα”
Μαζί τους ακολουθούν οι εταιρείες που παράγουν και διανέμουν τα εποχιακά είδη. Έτσι από τα μισά του Οκτώβρη ξεκίνησαν πυρετωδώς οι προετοιμασίες και η σταδιακή τροφοδοσία της αγοράς με παραδοσιακά γλυκίσματα όπως, μελομακάρονα, κουραμπιέδες, σοκολάτες, με σοκολατένιοι Αι Βασιλίδες, Panettone και πολλές ακόμη festive λιχουδιές, που φτάνουν ακόμη μέχρι και τα πατατάκια!
Την αρχή, όπως κάθε χρόνο, την έκανε η αλυσίδα γερμανικών συμφερόντων η οποία στηρίζει αυτή την πρακτική εδώ και αρκετά χρόνια, ενώ την ακολουθούν περισσότερο για λόγους ανταγωνισμού και οι υπόλοιπες ελληνικές αλυσίδες Εκτός από τα καταστήματα τροφίμων και οι αλυσίδες καταστημάτων παιχνιδιών, ειδών σπιτιού και διακόσμησης έχουν ήδη μπει σε γιορτινό ρυθμό, παρουσιάζοντας παιχνίδια, δέντρα, στολίδια και διάφορες συλλογές από λαμπερά διακοσμητικά που έχουν σχεδιαστεί να δημιουργούν κλίμα και να ενισχύουν τη γιορτινή διάθεση των ανθρώπων.
Τι κρύβεται πίσω από αυτό;
Πίσω από αυτή την πρώιμη έναρξη της εορταστικής περιόδου, που συνήθως ξεκινούσε στην Ελλάδα στα μέσα του Νοεμβρίου με την νηστεία των Χριστουγέννων, προφανώς, κρύβεται η πίεση που αντιμετωπίζουν πολλές εταιρείες του κλάδου retail.
Σε μια προσπάθεια ή καλύτερα στην ανάγκη της τόνωσης των πωλήσεων σε μια φθινοπωρινή περίοδο που η αγορά παραδοσιακά εμφανίζει επιβράδυνση κατανάλωσης ή ακόμη και μείωση της σε σύγκριση με την προηγούμενη καλοκαιρινή περίοδο ή την επόμενη χειμερινή.
“Ο ερχομός του θεσμού του “Black Friday” στα τέλη του Νοεμβρίου δίνει ακόμη περισσότερη πίεση στον καταναλωτισμό”
Επίλογος
Η κατάσταση μας δείχνει πως τα Χριστούγεννα από την μεγαλύτερη γιορτή της Χριστιανοσύνης, έχουν πλέον μετατραπεί σε «εργαλείο μάρκετινγκ» με ολοένα μεγαλύτερη διάρκεια και ένταση στον καταναλωτισμό και με σκοπό αποκλειστικά την κατανάλωση.
“Το στοίχημα είναι να μην καταναλώνουμε τα κεφάλαια του αύριο, αλλά να δημιουργήσουμε ένα οικοσύστημα που να λειτουργεί ομαλά όλο το χρόνο”
Η αντιμετώπιση των καταναλωτών τα επόμενα χρόνια και η στάση των επαγγελματιών θα καθορίζουν εάν τελικά υπάρχουν πραγματικά οφέλη από την πρώιμη Χριστουγεννιάτικη περίοδο ή αν αναλώνουμε νωρίτερα τα κεφάλαια του αύριο, δηλαδή των πρώτων μηνών του νέου έτους.
