Η Ιδιωτική Ετικέτα συνέχισε να κερδίζει έδαφος και το 2024, φτάνοντας το 38.1% των συνολικών πωλήσεων του λιανεμπορίου. Αυτό πάντα σύμφωνα με στοιχεία της PLMA (Private Label Manufacturers Association).
Η συνολική αξία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας εκτιμάται στα 352.000.000.000€, επιβεβαιώνοντας τη στροφή των καταναλωτών σε πιο προσιτές και αξιόπιστες επιλογές
Ηγετικές αγορές και κορυφαίες χώρες
Σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα που έδωσε στην δημοσιότητα η PLMA, το μεγαλύτερο μερίδιο αξίας στην ιδιωτική ετικέτα το κατέχει η Ελβετία (52%), ακολουθούμενη από την Ισπανία (45.7%), την Ολλανδία (45.3%), την Πορτογαλία (44.9%) και το Βέλγιο (39.7%). Αξιοσημείωτο είναι ότι η Γερμανία, μία από τις αγορές που παραδοσιακά στηρίζουν έντονα την Ιδιωτική Ετικέτα, κατατάσσεται “μόλις” στην 6η θέση (!) με 39.3%.
Η Ιδιωτική Ετικέτα στις αγορές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης
Στην Κεντρική Ευρώπη τα πράγματα για την Ιδιωτική Ετικέτα δεν είναι τόσο ευνοϊκά και οι καταναλωτές φαίνεται να προτιμούν τα brands. Στην Τσεχία, όπου το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας ανέρχεται σε μόλις 21.7%, παρατηρείται χαμηλότερη διείσδυση σε σχέση με τις αγορές της Δυτικής Ευρώπης. Επίσης και χώρες όπως η Αυστρία (36.9%) και η Ουγγαρία (27.9%) κινούνται πιο κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Τι γίνεται στην Ελλάδα
Στην χώρα μας, το ποσοστό είναι επίσης χαμηλό σε σχέση με τις αγορές της Ελβετίας, Γερμανίας και Ολλανδίας και διαμορφώνεται στο 23.7%, υποδηλώνοντας ότι υπάρχει ακόμα σημαντικός χώρος για ανάπτυξη της ιδιωτικής ετικέτας. Το χαμηλό ποσοστό προέρχεται κυρίως από τις αλυσίδες LIDL, Σκλαβενίτης, αλλά και από τις άλλες αλυσίδες του κλάδου. Οι Έλληνες καταναλωτές προτιμούν και εμπιστεύονται τα established brands, γεγονός που έχει να κάνει με την γενική αντίληψη και αγοραστική νοοτροπία.
Καταναλωτικές τάσεις και επίδραση των μεγάλων αλυσίδων
Η άνοδος της ιδιωτικής ετικέτας οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη στρατηγική των μεγάλων “λιανεμπόρων” όπως της LIDL, και ALDI που επενδύουν επί πολλές δεκαετίες στην ανάπτυξη των δικών τους brands. Η LIDL μάλιστα στηρίζει και στην χώρα μας τα brands της ακόμη και με τηλεοπτικά spots. Οι καταναλωτές αναζητούν όλο και περισσότερο την “αξία για τα χρήματά τους” (value for money), στρεφόμενοι σε προϊόντα που προσφέρουν την ίδια ποιότητα των heavy brands σε χαμηλότερες τιμές.
Η ιδιωτική ετικέτα δεν είναι πλέον μια εναλλακτική ή ένα υποκατάστατο, αλλά ένα ισότιμο brand στην αγορά
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της PLMA η ανάπτυξη της ευρωπαϊκής αγοράς τροφίμων προέρχεται κατά 75% από την ιδιωτική ετικέτα και μόλις 25% από τα επώνυμα προϊόντα. Αυτό δείχνει μια σαφή αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών, που αναζητούν προσιτές, αλλά και ποιοτικές επιλογές.
Η αγορά της ιδιωτικής ετικέτας δεν είναι πλέον μια εναλλακτική, αλλά ένας από τους στρατηγικούς πυλώνες της ανάπτυξης για τους λιανεμπόρους. Με τις τάσεις να δείχνουν περαιτέρω άνοδο, το 2025 αναμένεται πως θα είναι μια ακόμα χρονιά ρεκόρ για αυτή την κατηγορία.
Πηγή: PLMA